menesgazda















 

Georgikon Lovasoktatási és Lótenyésztési Központ

MATE E-learning

Lótenyésztés digitális tananyag

Nemzeti Lovas Program

Vendégünk volt Lezsák Levente lovaskaszkadőr

Lovastúra-vezetői tanfolyam

Bértartás a Campus hallgatóinak lovai részére

A lovaglás etikai alapelvei

Molnár Dávíd lovasíjász mester, korábbi ménesgazda hallgatónk

MATE Élettani és Takarmányozástani Intézet Takarmányozástani és Takarmányozásélettani Tanszék


 

Látogatottság
Indulás: 2008-11-22
 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

8. A GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI SZERVEI. TENGELYKAPCSOLÓK. A SEBESSÉGVÁLTÓ FELADATA, SZERKEZETE, SEBESSÉGVÁLTÓ TIPUSOK.

 
Az erőátviteli berendezések feladata a motor hajtóenergiájának közvetitése az erőgép járószerkezete és a TLT - számára.
 
Tengelykapcsolók:
Oldható kapcsolatot biztositanak a motor és a sebváltó között. Használni kell:
ˇ                               induláskor ( összekapcsolás )
ˇ                               sebességváltáskor ( szét, majd összekapcsolás )
ˇ                               fékezéskor ( szétkapcsolás )
ˇ                               megálláskor ( szétkapcsolás )
 
SURLÓTÁRCSÁS TENGELYKAPCSOLÓK:
 
egy, két és többtárcsás kivitelek:
hajtórész részei:
ˇ                               a motor főtengelyére szerelt lendkerék, melynek a tengelykapcsoló felöli oldala sima.
ˇ                               ház: a lendkerékre csavarokkal van felerősitve
-     gyűrű alakú nyomótárcsa
                             
         hajtott rész részei:
ˇ                               sebességváltó hornyos bemenő tengelye
ˇ                               kapcsolótárcsa: mindkét oldalára surlódóbetétet szegecselnek
 
kapcsolószerkezet részei:
ˇ                               az összeszoritóerőt biztositó rugók ( spirál vagy tányérrugók )
ˇ                               kiemelőkarok
ˇ                               nyomócsapágy és a hozzá kapcsolódó:
 kiemelő villa
 összekötő rudazat
 lábpedál
működése: Nyugalmi helyzetben a rugók , a nyomólappal a lendkeréknek szoritják a kapcsolótárcsát, igy ha a motor üzemel , a lendkerék magával viszi a kapcsolótárcsát, igy a hajtás átadódik a sebváltónak.
A pedál benyomásakor: összekötő rudazat - kiemelővilla ( kétkarú emelő ) - a kiemelőcsapágyak elcsúsznak a tengelyen a lendkerék felé - a csapágy megnyomja a kiemelő karokat - a nyomólap eltávolodik a kapcsolótárcsától - a rugók összenyomódnak, a kapcsolótárcsa és lendkerék közti összeszoritó erő megszűnik, a lendkerék tovább forog, a kapcsolótárcsa a kimenő tengellyel együtt megáll. Ez az oldott állapot addig áll fenn, mig a pedált benyomva tartjuk. 
 
Kettős működtetésű, kéttárcsás tengelykapcsolók: 2 surlódótárcsájuk van,melyek közül az egyik a járószerkezethez, a másik a TLT - hez továbbitja a hajtást. Zárt rendszerben a lendkerékkel együtt forog a két tárcsa. A tengelykapcsoló benyomásakor az egyik kapcsolótárcsa oldódik, megszűnik a járószerkezet hajtása, a pedál tovább nyomása hatására a másik tárcsa is old, megszűnik a TLT - hajtása is. A tengelykapcsoló zárása forditva történik.
 
Többtárcsás tengelykapcsolók:
ˇ                               száraz: főleg lánctalpasok kormányszerkezetébe
ˇ                               olajos
működtetés módja szerint vannak:
ˇ                               mechanikus
ˇ                               hidraulikus tárcsás tengelykapcsolók
 
SEBESSÉGVÁLTÓK:
A gépek különböző haladási sebességet és vonóerőt igényelnek, amihez az üzemeltető gépnek igazodnia kell. Ehhez szükséges, hogy megfelelően tudjuk változtatni a hajtott kerekek fordulatszámát és nyomatékviszonyait. Ehhez hajtásmódositó áttételeket, sebváltókat kell alkalmaznunk. A sebváltó biztositja:
ˇ                               a gép sebességének és vonóerejének tág határok közti változtatását
ˇ                               a gép hátramenetét
ˇ                               a motor és hajtott kerekek közötti kapcsolat tartós megszűnését ( üres fokozat )
 
FOGASKEREKES SEBVÁLTÓK :
        
Előtéttengelyes: 3 tengelye van, a hajtó és hajtott egy vonalban van és alattuk van az előtéttengely. A hajtó és előtét közt állandó kapcsolat van, az előtéttengely fogaskerekei rögzitettek, az áttételek a bordás kimenőtengely fogaskerekeinek eltolásával kapcsolhatók. A legnagyobb fokozat a be és kimenő tengely összekapcsolásával nyerhető. Rajz:
 
Szorzóváltó: A ház osztott. A bemenő tengely felöli házban történik a fokozatok kapcsolása, a szorzóház 2 áttételével megkétszerezhető a fokozatok száma. Rajz:
 
Bolygóműves váltó: rajz:
 
A fogaskerekes sebváltókban a hajtásmódositó fokozatok megoldásai:
ˇ                               csúszó fogaskerekes: Az egyik fogaskerék tengelyirányú elcsúsztatásával jön létre a kapcsolat.
ˇ                               kapcsolókörmös: Az egyik tengelyen rögzitett fogaskerék, a másikon szabadonfutó fogaskerék van elhelyezve. A kapcsolat a kapcsolóhüvely elcsúsztatásával jön létre.
ˇ                               gömbcsuklós kapcsolószerkezet: a fogaskerekek, kapcsolóhüvelyek mozgatására alkalmazzák őket. ( pl.: váltókar ( gömbcsukló ) - tolórúd - kapcsolóvilla - kapcsolóelem
 
Sok mai munkagépnél találkozhatunk fokozat nélküli hidrosztatikus hajtással.
 
9. DIFFERENCIÁLMŰ, VÉGLEHAJTÁS, TLT, KEREKES TRAKTOROK KORMÁNYZÁSA, KORMÁNYMŰ MEGOLDÁSOK, JÁRÓSZERKEZET, NYOMTÁV ÁLLITÁSA.
 
DIFFERENCIÁLMŰ: Kanyarodáskor a kerekek különböző utat tesznek meg egy időben, melynek oka a kanyarodási sugarak különbözősége. A kerékcsúszás elkerülése érdekében lehetővé kell tenni, hogy a kerekek különböző fordulatszámmal birjanak, erre szolgál a kiegyenlitő / differenciálmű. Kiegyenlitőket csak a hajtott kerekek közé kell épiteni.
A hajtott kerekek tengelyét osztottan készitik és a 2 féltengely közt van a diffinű. A kiegyenlitő házban egy tányérkerék van kapcsolatban a sebváltó kimenő tengelyének kúpfogaskerekével. A tányérkerékre szerelik a bolygóházat, melyben egymással szemben vannak a bolygókerekek, melyek a féltengelyek végére szerelt kúpfogaskerekekkel , zárt hajtásláncot alkotnak.
Működés: Egyenes menetben a bolygókerekek együtt forognak a tányérkerékkel, a 2 féltengely azonos fordulatszámmal forog. Kanyarodáskor a bolygókerekek saját tengelyük körül is elfordulnak, igy amennyivel lassabban forog a belső járókerék, annál gyorsabban a külső.
Differenciálzár: egyszerű körmös kapcsoló, mellyel a 2 féltengely összeköthető. Csak egyenes menetben lehet használni.
 
VÉGLEHAJTÁS: Erőgépeknél célszerű a kiegyenlitőmű és a kerekek közé egy fordulatszámcsökkentő - nyomatéknövelő áttétel beiktatása. Fajtái:
ˇ                               homlokfogaskerekes
ˇ                               bolygóműves
 
TLT: A gép hátsó hidjából kinyúló bordás tengelycsonk, melyről a hajtás kardántengellyel vihető át. Hajtása ki - be kapcsolható motorarányos vagy járókerékarányos.
ˇ                               motorarányos: A hajtást a sebváltó bemenő tengelyéről ágaztatják le. ( a 2 szabványos fordulatszám 540 és 1000 1 / min )
ˇ                               járókerékarányos: A sebváltó kimenő tengelyéről vezethető le.
 
KEREKES TRAKTOROK KORMÁNYZÁSA:
 
Tengelycsonk kormányzás: Az irányvált. a kormányzott kerekek sikjának elforditásával történik. Az elforditás lehet mechanikus, hidraulikus vagy kombinált. Részei:
ˇ                               kormánykerék
ˇ                               kormányoszlop
ˇ                               kormánymű: lehet
csiga - csigakerekes
fogaskerék - fogasléces
globoidcsigás
ˇ                               lengőkar
ˇ                               tolórúd
ˇ                               irányitókar
ˇ                               kormánytrapét:
trapézkarok
összekötő rúd
Nehezebb gépeknél sokszor használatos a hidraulikus vezérlésű szervókormány, ahol a kerekek elforditását munkahenger végzi.
A tengelycsonkkormányzásnál, az irányithatóság javul, ha a kereket 1.5 - 3 - fokkal kifelé , a tengelycsonkot 3 - 5 - fokkal befelé döntjük és 4 - 5 fokos kerékutánfutást alkalmazunk. A kerékdőlés következtében a kormányzott kerekek egymástól távolodni akarnak, ezt úgy akadályozhatjuk meg, hogy beállitjuk a kerékösszetartást a kormánytrapéz összeköző rúdjainak hossz - változtatásával ( elöl kisebb - hátul nagyobb távolság a kerekek között ).
A kormány holtjátéka max. 15 - 30 fok lehet, ha nagyobb elkoptak a gömbcsuklók, cserélni kell őket.
 
Izelt kormányzás:
A törzs 2 részből áll:
ˇ                               első: motor, sebváltó, mellső futómű, vezetőfülke
ˇ                               hátsó: üzemanyagtartály, hátsó futómű, munkagépkapcsoló berendezések
A 2 rész csuklósan kapcsolódik egymáshoz és hidrosztatikus erőátvitellel egymáshoz képest elfordithatók.
 
Összekerék kormányzás: Lényegében tengelycsonk kormányzás, ahol minden járókerék elforditható:
ˇ                               normál üzem: mellsőkerék kormányzás
ˇ                               oldalazó üzem: minden kerék egy irányba áll
ˇ                               ivmenet: a hátsó és mellső kerekek ellentétes irányban állnak
 
JÁRÓSZERKEZET:
 
A kerék kerületén , a kerék és a talaj érintkezési pontján , a nyomatékból származik a kerületi erő:
         Fk = M ( a kerék nyomatéka )
                  rk ( a kerék sugara )
 
A kerék kipörgését a surlódás és a talaj deformációs ellenállása akadályozza. Az ebből származó adhéziós erő:
         Fa = Ga * ( 0.3 - 0.7 - adhéziós tényező )
         Ga : a kereket terhelő súlyerő
 
Hátsókerék hajtású traktorok:
Részei:
ˇ                               mellső futómű: Egy csapszeggel csuklósan csatlakozik a vázhoz ( önbeálló ). Sokszor lap vagy spirálrugós kivitelben készül.
ˇ                               hátsó futómű: Mereven szerelik a sebváltó és kiegyenlitőmű házához.
 
Univerzális traktoroknál: A mellső tengely osztott és a futóműházban teleszkóposan helyezkedik el, igy megoldható a nyomtávolság állitása ( csapszeggel ). A kerék a féltengelyek végén helyezkedik el.
A hátsó futómű féltengelyeit az erőátviteli szerkezeteket összefogó öntvényre csavarozott féltengelytokba csapágyazzák és a tokból kilógó tengelyvégekre szerelik a kerekeket. A hátsó tengelyeken a kerekek eltolhatók ( nyomtávállitás ).
Állitható a nyomtáv még a kerekek megforditásával is.
Összekerékhajtású erőgépeknél sokszor mindkét ( első - hátsó ) futómű merev, nyomtávállitásra nincs lehetőség.   
 
 
Járókerekek:
Részeik:
ˇ                               kerékagy :
első kerekeknél a tengelycsonkra kúpgörgős csapágyakkal szerelik
hátsó kerekeknél a tengelyre ékelik vagy bilinccsel vagy szoritócsavarokkal a tengely bordázott részére szerelik.
ˇ                               keréktárcsa: a kerékagyra csavarokkal erősithető fel
ˇ                               kerékpánt: lapos vagy mélyágyazású lehet
 
Gumiabroncs részei:
ˇ                               gumiköpeny: vulkanizált gumi + szövetváz ( radiál - diagonál ), alsó része a bordázott futófelület, oldalsó része a sima vagy bordázott oldalfelület
ˇ                               tömlő: lágy gumi + szelep
 
 
10. A TRAKTOROKON ALKALMAZOTT FÉKBERENDEZÉSEK
 
motorfék: Ha a gázadagolást csökkentjük, jármű mozgási energiája a motor hajtására forditódik.
 
DOBFÉK:
ˇ                               Fékezett eleme a kerékre felerősitett, azzal együtt forgó fékdob ( öntöttvas, belül sima fékfelület ). Belül féktakaró lemezzel van lezárva, mely a tengelyagyra szilárdan van felerősitve.
ˇ                               fékpofák: a féktartó lemezre vannak erősitve A fékpofák egyik vége egy csap körül elforditható, másik végeik között feszitő szerkezet ( fékkilincs vagy hidraulikus fékhenger ). A 2 pofát egy rugó húzza össze.
ˇ                               fékbetétek: szegecseléssel vagy ragasztással a fékdobpalást belsejére erősitik őket.
Fékezéskor a feszitő szerkezet a fékpofákat a rugó ellenében a csak körül kissé elforditja, ennek hatására nekinyomódnak a fékdob felületének. ( ezek a szimplex fékek voltak ).
Duplex fékeknél a fékpofák megtámasztási pontjai és feszitőszerkezetei ellentétes oldalon, egymással szemben vannak kialakitva. Igy az erőhatások mindkét pofán azonosak.
 
TÁRCSAFÉK:
ˇ                               a fékezett elem a kerékkel együtt forgó féktárcsa, melyet mechanikus vagy hidraulikus feszitőszerkezet segitségével az álló fékező tárcsának szoritunk. Kedveltek a szegmenstárcsás fékek, ahol az álló tárcsáknak csak egy kis cikkelye van kialakitva, melyből 2 db van , közrefogva a forgó tárcsát. Itt az álló tárcsákat szoritjuk szoritjuk neki a mozgónak.
 
Mechanikus fékek: A pedálon kifejtett erőt rudazatok, huzalok viszik a fékszerkezetre. A kézifékek mindig mechanikusak és a hátulsó üzemi fékszerkezetet blokkolják.
 
Hidraulikus fékek:
Részei:
ˇ                               fékpedál
ˇ                               dugattyús főfékhenger
ˇ                               kerékfékhenger ( a főfékhenger erejét a fékfolyadék viszi át a kerékfékhengerre )
Egykörös fékrendszer:
Minden fékvezetékben azonos a nyomás. Ha bármelyik henger vagy vezeték megsérül, a nyomás megszűmik a fék hatástalanná válik.
 
Kétkörös rendszer:
A 2 elválasztott rendszerben azonos a nyomás. Ha az egyik sérül , a másik még üzemel. Rendszerint az egyik kör az első, a másik a hátsó fékekre hat.
 
Hidraulikus fékeknél a rendszer soha nem lehet levegős, mert a buborék rugóként viselkedik.
 
Pneumatikus fékek:
Az erőt sűritett levegő továbbitja, melyet a motorról hajtott kompresszor ( dugattyús ) állit elő és egy abroncstömlő ( megcsapolási lehetőség - gumiabroncsok fújása ) és nyomásszabályzó szelepen ( 6 - 8 Bar + nyomásmérő ) keresztül a levegőtartályba üriti. A pedállal egy szelep működtethető, mely összeköti a tartályt és a fékhengereket ( dugattyús vagy membrános - feladatuk a fékkilincsek elforditása ).
 
11. A TRAKTOROK HIDRAULIKUS TELJESITMÉNYÁTVITELÉNEK ALAPELVEI, RENDSZERE, ELEMEI
 
A gépek hidraulikus berendezéseinek feladata a függesztőmű és a munkagépek hidraulikus elemeinek működtetése. Részei:
ˇ                               tartály
ˇ                               durva szűrő
ˇ                               szivattyú: ( fogaskerekes vagy radiáldugattyús ) a szállitott olaj nyomása 80 - 100 Bar.
ˇ                               vezérmű: irányváltó szelepek
ˇ                               munkahenger: lehet egy vagy két irányba működő
 
A 2 irányba működő munkahengert a vezérművel 4 üzemhelyzetbe lehet állitani:
ˇ                               emelési helyzet: A henger a függesztőkarokat emeli.
ˇ                               sűllyesztési helyzet: ell.
ˇ                               rögzitett helyzet: A dugattyú minkkét oldalán le vannak zárva a vezetékek.
ˇ                               úszó helyzet: A vezérmű a dugattyú 2 oldalát összeköti ( úszik az olajban ).
 
Az emlitett funkciók mellett vannak még további funkciói is:
ˇ                               a munkagép mélységszabályozása
ˇ                               hajtott kerekek csúszásának csökkentése
ˇ                               folyadékáram szabályozása ( munkagép hidromotorjának fordulatszám - szabályozása )
ˇ                               finom szabályzás
 
13. ASZINKRON MOTOROK JELLEMZŐI, VILLAMOS MOTOROK ÜZEMELTETÉSE
 
Az aszinkron motorok 2 változatát használjuk:
ˇ                               csúszógyűrűs
ˇ                               kalickás
 
A motor 2 részből áll:
ˇ                               álló rész:
motorház
                   csapágytartó pajzsok
                   állórész tekercselés
ˇ                               forgórész
 
álló rész: Feladata a mágneses tér előállitása, ezt az állórész - házban lemezelt vastest - gyűrű hornyaiba helyezett tekercselés biztositja. A tekercselés 3 fázisú, a tekercsek kezdeteit és végeit az álló rész oldalán lévő kapocstáblára vezetik ki. A tábláb a 3 tekercs kétféleképpen kapcsolható:
ˇ                               csillag: A 3 tekercs egyik vége közös, a másik 3 vég pedig a 3 kapocspont.
ˇ                               delta: A 3 kapocspont a tekercsvégek sorba kapcsolása révén alakul ki.
 
forgó rész: Tengelyen elhelyezett lemezelt vastestből és a tekercselésből áll.
Csúszógyűrűs:
A tekercs egyik végeit csillagba kötik, szabad végeit pedig a forgó rész tengelyén levő 3 szigetelt csúszógyűrűhöz vezetik. A csúszógyűrűket inditáskor szénkefékkel és inditó ellenálással kötik össze, mely lehetővé teszi az áramlökésmentes inditást. Az inditás után a gyűrűket rövidre kell zárni, tehát a szénkeféket föl kell emelni a gyűrűk felületéről.
Kalickás:
A rövidre zárt forgó rész tekercselése a vastest hornyiban elhelyezett szigeteletlen vörösréz vagy aluminium rudakból áll, a rudakat a vastest mindkét végén gyűrűkkel rövidre zárják. Kalickás motoroknál a deltapcsolásra készitett álló rész tekercseit az inditás idejére csillagba kapcsolják, igy egyharmadára csökken a kezdeti áramlökés.

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!