8. A GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI SZERVEI. TENGELYKAPCSOLÓK. A SEBESSÉGVÁLTÓ FELADATA, SZERKEZETE, SEBESSÉGVÁLTÓ TIPUSOK.
Az erőátviteli berendezések feladata a motor hajtóenergiájának közvetitése az erőgép járószerkezete és a TLT - számára.
Tengelykapcsolók:
Oldható kapcsolatot biztositanak a motor és a sebváltó között. Használni kell:
ˇ induláskor ( összekapcsolás )
ˇ sebességváltáskor ( szét, majd összekapcsolás )
ˇ fékezéskor ( szétkapcsolás )
ˇ megálláskor ( szétkapcsolás )
SURLÓTÁRCSÁS TENGELYKAPCSOLÓK:
egy, két és többtárcsás kivitelek:
hajtórész részei:
ˇ a motor főtengelyére szerelt lendkerék, melynek a tengelykapcsoló felöli oldala sima.
ˇ ház: a lendkerékre csavarokkal van felerősitve
- gyűrű alakú nyomótárcsa
hajtott rész részei:
ˇ sebességváltó hornyos bemenő tengelye
ˇ kapcsolótárcsa: mindkét oldalára surlódóbetétet szegecselnek
kapcsolószerkezet részei:
ˇ az összeszoritóerőt biztositó rugók ( spirál vagy tányérrugók )
ˇ kiemelőkarok
ˇ nyomócsapágy és a hozzá kapcsolódó:
kiemelő villa
összekötő rudazat
lábpedál
működése: Nyugalmi helyzetben a rugók , a nyomólappal a lendkeréknek szoritják a kapcsolótárcsát, igy ha a motor üzemel , a lendkerék magával viszi a kapcsolótárcsát, igy a hajtás átadódik a sebváltónak.
A pedál benyomásakor: összekötő rudazat - kiemelővilla ( kétkarú emelő ) - a kiemelőcsapágyak elcsúsznak a tengelyen a lendkerék felé - a csapágy megnyomja a kiemelő karokat - a nyomólap eltávolodik a kapcsolótárcsától - a rugók összenyomódnak, a kapcsolótárcsa és lendkerék közti összeszoritó erő megszűnik, a lendkerék tovább forog, a kapcsolótárcsa a kimenő tengellyel együtt megáll. Ez az oldott állapot addig áll fenn, mig a pedált benyomva tartjuk.
Kettős működtetésű, kéttárcsás tengelykapcsolók: 2 surlódótárcsájuk van,melyek közül az egyik a járószerkezethez, a másik a TLT - hez továbbitja a hajtást. Zárt rendszerben a lendkerékkel együtt forog a két tárcsa. A tengelykapcsoló benyomásakor az egyik kapcsolótárcsa oldódik, megszűnik a járószerkezet hajtása, a pedál tovább nyomása hatására a másik tárcsa is old, megszűnik a TLT - hajtása is. A tengelykapcsoló zárása forditva történik.
Többtárcsás tengelykapcsolók:
ˇ száraz: főleg lánctalpasok kormányszerkezetébe
ˇ olajos
működtetés módja szerint vannak:
ˇ mechanikus
ˇ hidraulikus tárcsás tengelykapcsolók
SEBESSÉGVÁLTÓK:
A gépek különböző haladási sebességet és vonóerőt igényelnek, amihez az üzemeltető gépnek igazodnia kell. Ehhez szükséges, hogy megfelelően tudjuk változtatni a hajtott kerekek fordulatszámát és nyomatékviszonyait. Ehhez hajtásmódositó áttételeket, sebváltókat kell alkalmaznunk. A sebváltó biztositja:
ˇ a gép sebességének és vonóerejének tág határok közti változtatását
ˇ a gép hátramenetét
ˇ a motor és hajtott kerekek közötti kapcsolat tartós megszűnését ( üres fokozat )
FOGASKEREKES SEBVÁLTÓK :
Előtéttengelyes: 3 tengelye van, a hajtó és hajtott egy vonalban van és alattuk van az előtéttengely. A hajtó és előtét közt állandó kapcsolat van, az előtéttengely fogaskerekei rögzitettek, az áttételek a bordás kimenőtengely fogaskerekeinek eltolásával kapcsolhatók. A legnagyobb fokozat a be és kimenő tengely összekapcsolásával nyerhető. Rajz:
Szorzóváltó: A ház osztott. A bemenő tengely felöli házban történik a fokozatok kapcsolása, a szorzóház 2 áttételével megkétszerezhető a fokozatok száma. Rajz:
Bolygóműves váltó: rajz:
A fogaskerekes sebváltókban a hajtásmódositó fokozatok megoldásai:
ˇ csúszó fogaskerekes: Az egyik fogaskerék tengelyirányú elcsúsztatásával jön létre a kapcsolat.
ˇ kapcsolókörmös: Az egyik tengelyen rögzitett fogaskerék, a másikon szabadonfutó fogaskerék van elhelyezve. A kapcsolat a kapcsolóhüvely elcsúsztatásával jön létre.
ˇ gömbcsuklós kapcsolószerkezet: a fogaskerekek, kapcsolóhüvelyek mozgatására alkalmazzák őket. ( pl.: váltókar ( gömbcsukló ) - tolórúd - kapcsolóvilla - kapcsolóelem
Sok mai munkagépnél találkozhatunk fokozat nélküli hidrosztatikus hajtással.
9. DIFFERENCIÁLMŰ, VÉGLEHAJTÁS, TLT, KEREKES TRAKTOROK KORMÁNYZÁSA, KORMÁNYMŰ MEGOLDÁSOK, JÁRÓSZERKEZET, NYOMTÁV ÁLLITÁSA.
DIFFERENCIÁLMŰ: Kanyarodáskor a kerekek különböző utat tesznek meg egy időben, melynek oka a kanyarodási sugarak különbözősége. A kerékcsúszás elkerülése érdekében lehetővé kell tenni, hogy a kerekek különböző fordulatszámmal birjanak, erre szolgál a kiegyenlitő / differenciálmű. Kiegyenlitőket csak a hajtott kerekek közé kell épiteni.
A hajtott kerekek tengelyét osztottan készitik és a 2 féltengely közt van a diffinű. A kiegyenlitő házban egy tányérkerék van kapcsolatban a sebváltó kimenő tengelyének kúpfogaskerekével. A tányérkerékre szerelik a bolygóházat, melyben egymással szemben vannak a bolygókerekek, melyek a féltengelyek végére szerelt kúpfogaskerekekkel , zárt hajtásláncot alkotnak.
Működés: Egyenes menetben a bolygókerekek együtt forognak a tányérkerékkel, a 2 féltengely azonos fordulatszámmal forog. Kanyarodáskor a bolygókerekek saját tengelyük körül is elfordulnak, igy amennyivel lassabban forog a belső járókerék, annál gyorsabban a külső.
Differenciálzár: egyszerű körmös kapcsoló, mellyel a 2 féltengely összeköthető. Csak egyenes menetben lehet használni.
VÉGLEHAJTÁS: Erőgépeknél célszerű a kiegyenlitőmű és a kerekek közé egy fordulatszámcsökkentő - nyomatéknövelő áttétel beiktatása. Fajtái:
ˇ homlokfogaskerekes
ˇ bolygóműves
TLT: A gép hátsó hidjából kinyúló bordás tengelycsonk, melyről a hajtás kardántengellyel vihető át. Hajtása ki - be kapcsolható motorarányos vagy járókerékarányos.
ˇ motorarányos: A hajtást a sebváltó bemenő tengelyéről ágaztatják le. ( a 2 szabványos fordulatszám 540 és 1000 1 / min )
ˇ járókerékarányos: A sebváltó kimenő tengelyéről vezethető le.
KEREKES TRAKTOROK KORMÁNYZÁSA:
Tengelycsonk kormányzás: Az irányvált. a kormányzott kerekek sikjának elforditásával történik. Az elforditás lehet mechanikus, hidraulikus vagy kombinált. Részei:
ˇ kormánykerék
ˇ kormányoszlop
ˇ kormánymű: lehet
csiga - csigakerekes
fogaskerék - fogasléces
globoidcsigás
ˇ lengőkar
ˇ tolórúd
ˇ irányitókar
ˇ kormánytrapét:
trapézkarok
összekötő rúd
Nehezebb gépeknél sokszor használatos a hidraulikus vezérlésű szervókormány, ahol a kerekek elforditását munkahenger végzi.
A tengelycsonkkormányzásnál, az irányithatóság javul, ha a kereket 1.5 - 3 - fokkal kifelé , a tengelycsonkot 3 - 5 - fokkal befelé döntjük és 4 - 5 fokos kerékutánfutást alkalmazunk. A kerékdőlés következtében a kormányzott kerekek egymástól távolodni akarnak, ezt úgy akadályozhatjuk meg, hogy beállitjuk a kerékösszetartást a kormánytrapéz összeköző rúdjainak hossz - változtatásával ( elöl kisebb - hátul nagyobb távolság a kerekek között ).
A kormány holtjátéka max. 15 - 30 fok lehet, ha nagyobb elkoptak a gömbcsuklók, cserélni kell őket.
Izelt kormányzás:
A törzs 2 részből áll:
ˇ első: motor, sebváltó, mellső futómű, vezetőfülke
ˇ hátsó: üzemanyagtartály, hátsó futómű, munkagépkapcsoló berendezések
A 2 rész csuklósan kapcsolódik egymáshoz és hidrosztatikus erőátvitellel egymáshoz képest elfordithatók.
Összekerék kormányzás: Lényegében tengelycsonk kormányzás, ahol minden járókerék elforditható:
ˇ normál üzem: mellsőkerék kormányzás
ˇ oldalazó üzem: minden kerék egy irányba áll
ˇ ivmenet: a hátsó és mellső kerekek ellentétes irányban állnak
JÁRÓSZERKEZET:
A kerék kerületén , a kerék és a talaj érintkezési pontján , a nyomatékból származik a kerületi erő:
Fk = M ( a kerék nyomatéka )
rk ( a kerék sugara )
A kerék kipörgését a surlódás és a talaj deformációs ellenállása akadályozza. Az ebből származó adhéziós erő:
Fa = Ga * ( 0.3 - 0.7 - adhéziós tényező )
Ga : a kereket terhelő súlyerő
Hátsókerék hajtású traktorok:
Részei:
ˇ mellső futómű: Egy csapszeggel csuklósan csatlakozik a vázhoz ( önbeálló ). Sokszor lap vagy spirálrugós kivitelben készül.
ˇ hátsó futómű: Mereven szerelik a sebváltó és kiegyenlitőmű házához.
Univerzális traktoroknál: A mellső tengely osztott és a futóműházban teleszkóposan helyezkedik el, igy megoldható a nyomtávolság állitása ( csapszeggel ). A kerék a féltengelyek végén helyezkedik el.
A hátsó futómű féltengelyeit az erőátviteli szerkezeteket összefogó öntvényre csavarozott féltengelytokba csapágyazzák és a tokból kilógó tengelyvégekre szerelik a kerekeket. A hátsó tengelyeken a kerekek eltolhatók ( nyomtávállitás ).
Állitható a nyomtáv még a kerekek megforditásával is.
Összekerékhajtású erőgépeknél sokszor mindkét ( első - hátsó ) futómű merev, nyomtávállitásra nincs lehetőség.
Járókerekek:
Részeik:
ˇ kerékagy :
első kerekeknél a tengelycsonkra kúpgörgős csapágyakkal szerelik
hátsó kerekeknél a tengelyre ékelik vagy bilinccsel vagy szoritócsavarokkal a tengely bordázott részére szerelik.
ˇ keréktárcsa: a kerékagyra csavarokkal erősithető fel
ˇ kerékpánt: lapos vagy mélyágyazású lehet
Gumiabroncs részei:
ˇ gumiköpeny: vulkanizált gumi + szövetváz ( radiál - diagonál ), alsó része a bordázott futófelület, oldalsó része a sima vagy bordázott oldalfelület
ˇ tömlő: lágy gumi + szelep
10. A TRAKTOROKON ALKALMAZOTT FÉKBERENDEZÉSEK
motorfék: Ha a gázadagolást csökkentjük, jármű mozgási energiája a motor hajtására forditódik.
DOBFÉK:
ˇ Fékezett eleme a kerékre felerősitett, azzal együtt forgó fékdob ( öntöttvas, belül sima fékfelület ). Belül féktakaró lemezzel van lezárva, mely a tengelyagyra szilárdan van felerősitve.
ˇ fékpofák: a féktartó lemezre vannak erősitve A fékpofák egyik vége egy csap körül elforditható, másik végeik között feszitő szerkezet ( fékkilincs vagy hidraulikus fékhenger ). A 2 pofát egy rugó húzza össze.
ˇ fékbetétek: szegecseléssel vagy ragasztással a fékdobpalást belsejére erősitik őket.
Fékezéskor a feszitő szerkezet a fékpofákat a rugó ellenében a csak körül kissé elforditja, ennek hatására nekinyomódnak a fékdob felületének. ( ezek a szimplex fékek voltak ).
Duplex fékeknél a fékpofák megtámasztási pontjai és feszitőszerkezetei ellentétes oldalon, egymással szemben vannak kialakitva. Igy az erőhatások mindkét pofán azonosak.
TÁRCSAFÉK:
ˇ a fékezett elem a kerékkel együtt forgó féktárcsa, melyet mechanikus vagy hidraulikus feszitőszerkezet segitségével az álló fékező tárcsának szoritunk. Kedveltek a szegmenstárcsás fékek, ahol az álló tárcsáknak csak egy kis cikkelye van kialakitva, melyből 2 db van , közrefogva a forgó tárcsát. Itt az álló tárcsákat szoritjuk szoritjuk neki a mozgónak.
Mechanikus fékek: A pedálon kifejtett erőt rudazatok, huzalok viszik a fékszerkezetre. A kézifékek mindig mechanikusak és a hátulsó üzemi fékszerkezetet blokkolják.
Hidraulikus fékek:
Részei:
ˇ fékpedál
ˇ dugattyús főfékhenger
ˇ kerékfékhenger ( a főfékhenger erejét a fékfolyadék viszi át a kerékfékhengerre )
Egykörös fékrendszer:
Minden fékvezetékben azonos a nyomás. Ha bármelyik henger vagy vezeték megsérül, a nyomás megszűmik a fék hatástalanná válik.
Kétkörös rendszer:
A 2 elválasztott rendszerben azonos a nyomás. Ha az egyik sérül , a másik még üzemel. Rendszerint az egyik kör az első, a másik a hátsó fékekre hat.
Hidraulikus fékeknél a rendszer soha nem lehet levegős, mert a buborék rugóként viselkedik.
Pneumatikus fékek:
Az erőt sűritett levegő továbbitja, melyet a motorról hajtott kompresszor ( dugattyús ) állit elő és egy abroncstömlő ( megcsapolási lehetőség - gumiabroncsok fújása ) és nyomásszabályzó szelepen ( 6 - 8 Bar + nyomásmérő ) keresztül a levegőtartályba üriti. A pedállal egy szelep működtethető, mely összeköti a tartályt és a fékhengereket ( dugattyús vagy membrános - feladatuk a fékkilincsek elforditása ).
11. A TRAKTOROK HIDRAULIKUS TELJESITMÉNYÁTVITELÉNEK ALAPELVEI, RENDSZERE, ELEMEI
A gépek hidraulikus berendezéseinek feladata a függesztőmű és a munkagépek hidraulikus elemeinek működtetése. Részei:
ˇ tartály
ˇ durva szűrő
ˇ szivattyú: ( fogaskerekes vagy radiáldugattyús ) a szállitott olaj nyomása 80 - 100 Bar.
ˇ vezérmű: irányváltó szelepek
ˇ munkahenger: lehet egy vagy két irányba működő
A 2 irányba működő munkahengert a vezérművel 4 üzemhelyzetbe lehet állitani:
ˇ emelési helyzet: A henger a függesztőkarokat emeli.
ˇ sűllyesztési helyzet: ell.
ˇ rögzitett helyzet: A dugattyú minkkét oldalán le vannak zárva a vezetékek.
ˇ úszó helyzet: A vezérmű a dugattyú 2 oldalát összeköti ( úszik az olajban ).
Az emlitett funkciók mellett vannak még további funkciói is:
ˇ a munkagép mélységszabályozása
ˇ hajtott kerekek csúszásának csökkentése
ˇ folyadékáram szabályozása ( munkagép hidromotorjának fordulatszám - szabályozása )
ˇ finom szabályzás
13. ASZINKRON MOTOROK JELLEMZŐI, VILLAMOS MOTOROK ÜZEMELTETÉSE
Az aszinkron motorok 2 változatát használjuk:
ˇ csúszógyűrűs
ˇ kalickás
A motor 2 részből áll:
ˇ álló rész:
motorház
csapágytartó pajzsok
állórész tekercselés
ˇ forgórész
álló rész: Feladata a mágneses tér előállitása, ezt az állórész - házban lemezelt vastest - gyűrű hornyaiba helyezett tekercselés biztositja. A tekercselés 3 fázisú, a tekercsek kezdeteit és végeit az álló rész oldalán lévő kapocstáblára vezetik ki. A tábláb a 3 tekercs kétféleképpen kapcsolható:
ˇ csillag: A 3 tekercs egyik vége közös, a másik 3 vég pedig a 3 kapocspont.
ˇ delta: A 3 kapocspont a tekercsvégek sorba kapcsolása révén alakul ki.
forgó rész: Tengelyen elhelyezett lemezelt vastestből és a tekercselésből áll.
Csúszógyűrűs:
A tekercs egyik végeit csillagba kötik, szabad végeit pedig a forgó rész tengelyén levő 3 szigetelt csúszógyűrűhöz vezetik. A csúszógyűrűket inditáskor szénkefékkel és inditó ellenálással kötik össze, mely lehetővé teszi az áramlökésmentes inditást. Az inditás után a gyűrűket rövidre kell zárni, tehát a szénkeféket föl kell emelni a gyűrűk felületéről.
Kalickás:
A rövidre zárt forgó rész tekercselése a vastest hornyiban elhelyezett szigeteletlen vörösréz vagy aluminium rudakból áll, a rudakat a vastest mindkét végén gyűrűkkel rövidre zárják. Kalickás motoroknál a deltapcsolásra készitett álló rész tekercseit az inditás idejére csillagba kapcsolják, igy egyharmadára csökken a kezdeti áramlökés. |