menesgazda















 

Georgikon Lovasoktatási és Lótenyésztési Központ

MATE E-learning

Lótenyésztés digitális tananyag

Nemzeti Lovas Program

Vendégünk volt Lezsák Levente lovaskaszkadőr

Lovastúra-vezetői tanfolyam

Bértartás a Campus hallgatóinak lovai részére

A lovaglás etikai alapelvei

Molnár Dávíd lovasíjász mester, korábbi ménesgazda hallgatónk

MATE Élettani és Takarmányozástani Intézet Takarmányozástani és Takarmányozásélettani Tanszék


 

Látogatottság
Indulás: 2008-11-22
 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

4. DIESEL MOTOROK ÜZEMANYAG - ELLÁTÓ BERENDEZÉSE, FORDULATSZÁM SZABÁLYOZÁS

 
Belső keverékképzésű motorok. Részei:
ˇ                               tartály
ˇ                               dugattyús tápszivattyú: A befecskendező szivattyúra van szerelve és annak bütykös tengelye működteti, az ellenkező irányú mozgatást a dugattyúrugó végzi. Ha a bütyök a görgős emelő és a tolórúd közvetitésével a szelepek irányába nyomja a dugattyút, a nyomószelep nyit, a gázolaj nagyobbik része a dugattyú alatti térbe áramlik, kisebbik része a nyomócsonkon keresztül a szűrők felé távozik. Ha elfordul a bütyök, a dugattyút a rugó ellenkező irányba kényszeriti. A dugattyú fölötti térben szivás, allatta nyomás van. Az alsó részből mindig annyi tüzelőanyag távozik, amennyit a motor felhasznál, a dugattyú lökete a motor fogyasztásához igazodik. A szivó - nyomó térbe kézi szivattyú is található, mellyel légteleniteni lehet a rendszert.
ˇ                               elő és fiomszűrők: Anyagaik filc, papir, pamut, a szűrőházba oldalt vezetik be az olajat.
ˇ                               dugattyús befecskendezőszivattyú vagy adagoló: Annyi szivattyú van benne, amennyi a motor hengereinek a száma. A motor főtengelyéről hajtott bütykös tengely állandó lökettel nyomja a tengelyük körül egy, a gázpedálra kapcsolt fogasléccel elforditható ( tengelyük körül ) dugattyúkat. A fogasléc a szabályozó hüvelyre szerelt fogasiv segitségével forditja el a dugattyúkat. A nyomóteret felülről egy rugóval terhelt fejszelep zárja le. Ha a dugattyú az alsó holtpontban van, az elemhenger a tápcsatornából a tápfuraton át feltöltődik tüzelőanyaggal. Ha a dugattyú elindul fölfelé, felső éle elzárja a beömlőnyilást és nagy nyomáson , a fejszelepet megemelve, belöki a a tüzelőanyagot az égéstérbe a nyomócsövön és porlasztón keresztül.
A tüzelőanyag mennyiségének szabályozása : A dugattyúfejen függőleges horony és abból kiinduló ferde vezérlőél található. A dugattyúfej elforditásával szabályozható igy a mennyiség. Ha a hornyot a beömlőnyilással egy állásba forditjuk, minden anyag visszafolyik, nincs adagolás.
        
ˇ                               porlasztó: részei:
ház: a végére porlasztócsúcs ( tolórúddal állitható rugóval feszitett tűszelepes fúvóka ) van szerelve. A gázolaj a házon keresztül a csúcs aknájába kerül, ahonnan a nagy nyomás, a tűt megemelve kinyomja az égéstérbe.
 
Osztatlan égésterű motorok: nagy befecskendezési nyomás, többlyukú porlasztó szükséges
Osztott égésterű motorok: Főégéstérre és égéskamrára oszlik, ahol megindul az égés, majd innen áramlik át a főégéstérbe.
 
Fordulatszám szabályozás: Otto motoroknál folytásos, dizelnél töltésszabályozásos fordulatszánszabályozást alkalmazunk.
Erőgépeknél:
ˇ                               röpsúlyos fordulatszámszabályozó: A motorarányos hajtást kapó szabályzótengelyre rugók ellenében kilendülő röpsúlyokat szerelünk. A rugók kilendülését egy szabályzóhüvely érzékeli, mely fojtás vezérlésére alkalmas.
ˇ                               két fokozatú: Az üresjárat és a maximális fordulatszám között nincs szabályozás.
ˇ                               beállitható: A szabályzórugó mindig a gázkarral beállitott fordulatszámra szabályoz. 
ˇ                               Vákuumos
 
5. AKKUMLÁTOR KEZELÉSE, AKKUMLÁTOROS , ILLETVE TRANZISZTOROS GYÚJTÁS. A BELSŐÉGÉSŰ MOTOROK VILLAMOS BERENDEZÉSEI ( DINAMÓ, GENERÁTOR, INDITÓMOTOROK ).
 
Akkumlátor kezelése: Az akkumlátorok elektromos energia tárolására alkalmas berendezések, melyek a galvánelemek elvén működnek. Savas vagy lugos aksikat ismerünk. Ma főleg ólomaksikat alkalmazunk, melyekben az elektrolit vizes kénsavoldat, az elektródák pedig ólomvegyületek. Az aksinak 2 alapállapota van:
ˇ                               töltés
ˇ                               kisütés
Az aksiház anyaga saválló műanyag vagy gumi, mely cellákra van osztva. A cellákba fésűszerűen helyezik el a pozitiv és negativ lemezkötegeket, közöttük porózus szigetelő lapok vannak. A lemezcsoportokat kivezetővel látják el, melyeket ólomhidak kapcsolnak össze sorosan. A cellafedélen középen, lyukas dugóval ( szellőzés, H+ - eltávozása ) ellátott beöntőnyilás található. Egy cella feszültsége 2 V, az aksi névleges feszültsége igy a cellaszám kétszerese. A kivezető végpólusokra sarukat szerelnek.
Aksi kapacitása: K ( Ah ) = I ( terhelő áram erőssége ) * t ( kisütési idő )
 
Kezelés:
ˇ                               töménység ellenőrzés: ( a jó savsűrűség 1.285 kg / dm3 ) fokolóval lehet mérni. Savkészitéskor mindig a vizhez kell a kénsavat önteni. Ha túl sűrű az aksisav, desztvizzel lehet higitani.
ˇ                               feltöltöttségről meggyőződni: kimerült az aksi, ha a sűrűség 1.15 kg / dm3, a cellafeszültség 1.75 V
ˇ                               pólusok és saruk tisztántartása
ˇ                               kiméletes terhelés
 
akkumlátoros gyújtás:
2 áramkör:
primer:
ˇ                               aksi
ˇ                               gyújtáskapcsoló
ˇ                               gyújtótranszformátor
ˇ                               gyújtótranszformátor primer tekercse
ˇ                               megszakitó
szekunder:
ˇ                               gyújtótranszormátor nagy menetszámú szekunder tekercse
ˇ                               gyújtáselosztó
ˇ                               gyújtókábelek
ˇ                               gyújtógyertyák
 
működés:
ˇ                               A gyújtáskapcsoló zárja a primer áramkört és a megszakitó is zárt állapotban van, a primer áram a transzformátor vasmagjában mágneses mezőt hoz létre.
ˇ                               A megszakitó bütyök megemeli a kalapácsot, megszakad a primer áramkör , a transzformátor mágneses tere összeomlik és feszültséget indukál a sokkal nagyobb menetszámú szekunder tekercsben. ( A szekunder feszültség a primer 1000 - 1500 - szorosa lesz )
ˇ                               A megszakitás pillanatában a szekunder áramkör a forgó elosztópipán, valamely elosztószegmensen ( a szekunder áramot a gyújtási sorrendnek megfelelően elossza a gyertyák között - a megszakitó fölött az elosztófejben található ) és a hozzá kapcsolódó gyertyán keresztül záródik, létrejön a gyújtószikra.
 
transzformátor részei:
ˇ                               fémház
ˇ                               vasmag
ˇ                               primer / szekunder tekercs
ˇ                               belül szigetelő anyag
 
megszakitó részei:
ˇ                               körlapra elhelyezett üllő és csap körül elforditható kalapács ( az üllő irányába egy laprugó szoritja )
ˇ                               bütykös tengely: forgás közben a kalapácsot emelgeti, igy a primer áramkört szaggatja
ˇ                               kondenzátor: mérsékli az üllő és kalapács érintkezői közt keletkező szikrát. Az érintkezők közt megszakitóhézag van, melyet az üllő állitásával szabályozhatunk ( 0.3 - 0.5 mm ).
 
Előgyújtás állitó szerkezet: A gyújtás pillanatávan a motor fordulatszámának megfelelően állitja be az előgyújtást. 2 módja van:
ˇ                               röpsúlyos: megszakitó felfogó lemez érzékeli a súlyok kilengését, és megszakit - előbb indukál szikrát.
ˇ                               vákuumos : Egy szivótorokhoz kapcsolt membrán forditja el a felfogó lemezt.
 
gyújtógyertya részei:
ˇ                               ház ( alja menetes )
ˇ                               pozitiv elektróda ( szigetelve )                                          - köztük rés ( 0.5 - 0.7 mm )
ˇ                               hajlitott negativ ( test ) elektróda    
ˇ                               porcelán szigetelés
ˇ                               kivezető elektróda
 
tranzisztoros gyújtás: Hasonló , mint az akkumlátoros gyújtás, csak a megszakitó helyett mechanikai alkatrészek nélküli szerkezet működik.
 
Dinamók és generátorok:
Az erőgépek elektromos rendszere egyenáramú, a dinamók és generátorok az előállitott váltakozó áramot egyenirányitani tudják.
 
Dinamó2 fél ( +, - ) mágnes, köztük keret alakúra hajlitott, forgatható vezető. A vezető végeibe 2 félgyűrűt szerelünk, melyek szénkefékkel érintkeznek. A vezető forgatásával félfordulatonként váltakozó áram indukálódik, ám a kefék úgy vannak elhelyezve, hogy amikor a vezetőben az áram iránya félfordulatonként megváltozik, akkor a félgyűrűk is a másik keféhez fordulnak, igy forgás közben a kefék polaritása nem változik, egyenáram vezethető le. A dinamók mellékáramkörös gépek, vagyis a termelt áram egy része az állórész tekercsein folyik keresztül, igy előállitja a mágneses teret. Indulásnál a szükséges gerjesztést a visszamaradt mágnesesség biztositja.
 
Generátor: A vezetőt vasmagokra tekercseljük és az igy nyert pólusok között állandó mágnest forgatunk. A vezetőben váltakozó feszültség indukálódik, nagysága a szinuszgörbe szerint változik. A váltakozó feszültséget egyenirányitó diódákkal alakitják át. A gerjesztőáramot a tekercshez 2 csúszógyűrűn vezetik be.
 
Mindkét gépnél, a forgó rész hajtását a motor főtengelyéről hajtott ékszij adja.
 
Hogy a gépek fordulatszámának változása változó feszültséget indukálna, szabályozókra van szükség:
ˇ                               feszültségszabályozó: Ha nő a fordulatszám csökken a gerjesztőáram és forditva - állandó feszültséget indukál.
ˇ                               áramkapcsoló: Ha a dinamó feszültsége kisebb az aksiénál, a kettőt szétkapcsolja. Generátornál erre nincs szükség.
ˇ                               áramkorlátozó: Az áramkapcsoló ellentéte.
 
Inditómotorok: Az inditás a főtengely megforgatását jelenti. Módjai:
ˇ                               kézi inditás
ˇ                               vegyes üzemű: Először Otto - üzemmódba inditani, majd átkapcsolni dizelre.
ˇ                               segédmotoros: Kis Otto motor hajtja meg a főtengelyt.
ˇ                               elektromos: villanymotor
 
elektromos: Az inditómotor és főtengely összekapcsolása lendkerékre szerelt fogaskoszorú és az inditómotor tengelyén lévő fogaskerék segitségével történik. Az inditómotor felépitése szerint egyenáramú , főáramkörő inditómotor. Felépitése a dinamóéval azonos, csak működése ellentétes, a szénkeféken bevezetett áram forgatja meg a forgórészt.
 
A ma használt csavarhornyos inditómotor működése:    
Az inditókapcsolóval áram alá helyezzük a kapcsolórelét, a relé mágneses ereje behúzza a vasmagot, a kapcsolókar a tengelyen eltolja a fogaskereket ( lenditőkereket ). A fogaskerék összekapcsolódik a fogaskoszorúval. A kapcsolódás után zár az áramkör és az inditómotor forgat. A beindulás után a relé rugója visszahúzza a fogaskereket és az áramkapcsolót. A visszahajtást elkerüli, hogy a fogaskerék szabadonfutó szerkezettel van ellátva.
 
6. MOTOROK HŐMÉRLEGE , HATÁSFOKOK. BELSŐÉGÉSŰ MOTOROK TELJESITMÉNYÉT MEGHATÁROZÓ TÉNYEZŐK. A TELJESITMÉNY SZÁMITÁSA ( INDIKÁLT , EFFEKTIV, STB. ).
   
Hatásfokok:
ˇ                               indikált hatásfok: A motorba bevezetett tüzelőanyag hőtartalmának egy része a kipufogógázokkal , hűtővizzel, sugárzással stb útján a környezetbe távozik és elvész. A bevezetett hőenergia munkává alakitható hányadát az indikált hatásfok fejezi ki:
indikált hatásfok = Wl
                           c*Q1
ˇ                               effektiv vagy gazdasági hatásfok: A motorban lezajló energiatranszformáció minőségére utaló hatásfok, mely az effektiv teljesitmény és a tüzelőanyaggal bevitt hőteljesitmény viszonya.
effektiv hatásfok = 3.6 * Pe
                              B*H         
 
B: motor óránkénti tüzelőanyag fogyasztása ( kg / h )
H: tüzelőanyag fűtőértéke ( Mj / kg )        
Teljesitmények:
ˇ                               indikált teljesitmény: Az indikált középnyomással számolt belső teljesitmény. Ha a motor által végzett munkát időegységre vonatkoztatjuk, a z hengerszámú motor indikált teljesitménye:
-4
Pi = 10    *   Pik * Vl*z*n*i
n: motorfordulat ( 1 / s )
i: az ütemek száma szerinti szorzó: két ütemű motoroknál 1, négy üteműeknél 0.5
          
ˇ                               effektiv teljesitmény: A veszteségek ( surlódási, segédberendezések hajtása ) miatt a motor tényleges , a főtengelyen levehető teljesitménye ( Pe ) kisebb, mint az indikált teljesitménye. A két teljesitmény viszonya a mechanikus hatásfok, melyet kifejezhetünk az effektiv és indikált középnyomás hányadosaként is:
mechanikus hatásfok = Pe = pe
                                   Pi      pi
              Az effektiv teljesitmény a motor adataiból:
                 -4
Pe = 10 * pe * Vl *z * n * i   ( kW )
Másfelöl ezt a teljesitményt a motor a főtengelyen forgó mozgással adja le. Ha n a                                        fordulatszám 1 / s - ban, M a főtengely nyomatéka Nm - ben, az effektiv teljesitmény:                  -3  
     Pe = M *  = 2 * 10 *  * n * M     ( kW )
 
ˇ                               literteljesitmény: A motor 1 dm3 hengerűrtartalomra jutó effektiv teljesitménye:
Pl = Pe           
       Vh       ( kW / cm3 )
 
 
7. A BELSŐÉGÉSŰ MOTOROK FOGYASZTÁSA ÉS GAZDASÁGOSSÁGA. FAJLAGOS FOGYASZTÁS, GAZDASÁGI HATÁSFOK. MOTOR JELLEGGÖRBÉK.
 
Fajlagos fogyasztás: Teljesitményegységre vonatkoztatott időegységenkénti tüzelőanyag - fogyasztás:        3
         b = B * 10 
                Pe
 
effektiv vagy gazdasági hatásfok: A motorban lezajló energiatranszformáció minőségére utaló hatásfok, mely az effektiv teljesitmény és a tüzelőanyaggal bevitt hőteljesitmény viszonya.
effektiv hatásfok = 3.6 * Pe
                              B*H         
 
B: motor óránkénti tüzelőanyag fogyasztása ( kg / h )
H: tüzelőanyag fűtőértéke ( Mj / kg )        
 
Motor jelleggörbék: Üzemeltetési szempontból fontos, hogy ismerjük az üzemi jellemzők alakulását a motor különböző állapotaiban. A motor legfontosabb jellemzői:
ˇ                               effektiv teljesitmény ( Pe )
ˇ                               főtengely nyomatéka ( M )
ˇ                               a motor fordulatszáma ( n )
ˇ                               fajlagos fogyasztás ( b )
ˇ                               óránkénti tüzelőanyag fogyasztás ( B )
Ha a felsorolt tényezőket a fordulatszámnak, mint független változónak a függvényében ábrázoljuk, akkor a motor jelleggörbéit kapjuk. Rajz:
 
 
A jelleggörbék alapján értelmezhetjük a motorrugalmasság fogalmát, mely azt mutatja meg , hogy hogyan viselkedik a motor a terhelésváltozások hatására:
         K = M max.
                 Mpmax.
vagy:
         K = M max. * npmax.
                Mp max. * nMmax.

Általános igény, hogy dinamikus terhelésű erőgépmotoroknál a maximális nyomaték és a teljesitményhez tartozó nyomaték viszonya ( K ) a lehető legnagyobb legyen, és a nyomatékgörbe maximuma az alacsony fordulatszám - tartományba essen. Általában az Otto - motorok a rugalmasabbak.


A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!